Aktuality
Šéf Rynairu opäť šokuje: Do desiatich rokov budeme lietať zadarmo

Šéf Rynairu opäť šokuje: Do desiatich rokov budeme lietať zadarmo

11.1.2017

Majiteľ írskej leteckej spoločnosti Ryanair Michael O`Leary sa už v minulosti preslávil rôznymi kontroverznými výrokmi, okázalými stávkami a správaním, ktoré pútalo pozornosť médií a cestovateľov. Svojej povesti nezostal nič dlžný ani na konci minulého roka, keď sa na medzinárodnej konferencie leteckých spoločností v Londýne rozrozprával o tom, ako by sme mohli v budúcnosti cestovať zadarmo.

Zaplatia to aj tržby z letiskových obchodov

Michael O`Leary sa domnieva, že časom by mohli všetky poplatky pokryť iné tržby, ktoré by mali letiská a následne i letecké spoločnosti. Vďaka tomu by sa dramaticky znížila cena leteniek a časom by sme možno mohli cestovať zadarmo. „Mám takú víziu, že o päť či desať rokov budú letenky v Ryanairi zadarmo, v prípade, že budú lety plné a my zarobíme peniaze z toho, že sa podelíme o letiskové tržby a podelíme sa o zisk z predaja a maloobchodu na letiskách.“ Zároveň však dodáva, že cestujúci sa budú musieť možno podieľať aspoň na príslušných poplatkoch, ktoré si zaúčtuje daná krajina a letisko. Hodnota letenky bude teda nulová a vy zaplatíte iba zostatkový rozdiel. Ryanair má však s viacerými letiskami uzavretú zvýhodnenú zmluvu, vďaka čomu sa im podarilo stiahnuť poplatky na minimálne hodnoty, čiže ani táto suma nemusí byť v konečnom dôsledku vysoká.

Prvé zníženie už v marci

Už počas minulého roka sme mali šancu nakúpiť si letenky vo výborných akciách, keď ste blízke destinácie dostali niekedy už od ceny dvoch eur. Tento trend by mal pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch, čo potvrdil Michael O`Leary v rozhovore pre TV Bloomberg: „Tešíme sa na neobyčajné klesanie cien za cestovanie.“ Prispieť k tomu mali aj dobré hospodárske výsledky leteckej spoločnosti Ryanair. Podľa odhadov ich šéfa by sme sa prvých zmien mohli dočkať už v marci. Vtedy by mali poklesnúť ceny o 15 percent, čo by mohlo pozitívne ovplyvniť aj blížiacu sa dovolenkovú sezónu. Pri cene spiatočného letu 100 eur by sme tak mohli ušetriť už 15 eur. Všetko záleží od toho, či sa slová O`Learyho potvrdia a naozaj budú pokračovať v tomto klesajúcom trende, alebo pôjde len o jednorazové akcie, aké tu boli aj v minulosti.

Marketing, na ktorý sa nedá spoľahnúť

Otázkou však zostáva, nakoľko sa dá  spoľahnúť na tieto smelé plány Ryanairu. Letenky zadarmo znejú dobre, no realita môže byť na míle vzdialená. Hlavnou príčinou je kuriózny marketing, ktorý si zvolila táto letecká spoločnosť. Istotne ste už aj v minulosti zastihli niekoľko podobne šokujúcich správ, ktoré tiež putovali priamo od Michaela O`Learyho. V skutočnosti však využívajú takýmto spôsobom iba lacnú reklamu, aby bol Ryanair neustále v médiách a aby sa dokázal lepšie uplatniť v spoločnosti ostatných nízkonákladových konkurentov. I keď sa im nepodarilo nakoniec žiaden z týchto sľubov splniť, ľudia si viac zapamätali ich meno a podrobnejšie sledovali ich ponuky.

To platilo i v prípade negatívnej reklamy, ktorú masovo využívali pred niekoľkými rokmi. Stačí si spomenúť na správy o tom, že časť sedadiel premenia do pár mesiacov na opery na státie, aby mohli prepraviť viac cestujúcich, že spoplatnia toalety a používanie vlastného jedla na palube alebo že za príplatok použijete po potrebe na WC toaletný papier s fotkou ich majiteľa. Z pozitívnej reklamy môžeme spomenúť lety do USA, ktoré sa mali predávať za sumu 10 eur. Ani jedna z týchto noviniek nebola uplatnená, no Ryanair sa automaticky objavil vo všetkých médiách.

Zadarmo, ale...

Plán o bezplatných letoch by mohol nadobudnúť reálnejšie kontúry, no to všetko by so sebou prinieslo aj pár negatív. Keď spoločnosť na niečom prerobí, automaticky tak hľadá možnosti na ďalší zárobok. Čiže to, čo ste inak dostávali zadarmo, sa môže od toho momentu spoplatniť. Zabudnúť by sme tak mohli napríklad na bezplatnú príručnú batožinu, mohli by sa vymyslieť nové poplatky ako napríklad za online check in alebo spomínané používanie toaliet na palube, taktiež by mohol zdražieť výber miest na palube alebo prednostné nastupovanie. Tieto náhradné poplatky by tak mohli dohnať rozdiel na pôvodnú cenu leteniek a cestujúci by tak v konečnom dôsledku neušetrili buď nič, alebo iba veľmi malú sumu.